Probiotika gravid – vad du behöver veta kring risker och fördelar

by Sofia
probiotika gravid

Probiotika har under den senaste tiden blivit lite av ett modeord inom hälso-världen. Tillskott och maträtter varvas om vartannat, men informationen är tyvärr ganska knapp när det gäller probiotika och graviditet.

Kanske har du aldrig hört om probiotika, kanske har du redan testat probiotikatillskott och undrar kring hur probiotikan påverkar och fungerar under graviditeten. Oavsett vilken kunskapsnivå du har kring probiotika tänkte jag i dagens inlägg gå igenom just vad som gäller kring probiotika och graviditet!

Jag tar probiotika-kapslar från MegaFood nu under min graviditet. Köp dem från Greatilife.se HÄR

Vad är probiotika?

kan man äta probiotika gravid
Jag tar probiotika-kapslar varje dag till lunchen. Sedan jag upptäckte alla hälsofördelar med probiotika har jag varit noga med att få i mig det från både probiotisk mat och från tillskott.

Kort och enkelt är probiotika snälla bakterier. Dock finns det väldigt mycket mer att berätta om dessa trevliga bakterier.

I vårt mag- och tarmsystem har vi ungefär 1-2 kilo bakterier. Alla dessa bakterier behöver vi för att kunna spjälka maten vi äter. Utan bakterierna skulle vi inte kunna överleva. Förutom att utvinna näringsämnen har bakterierna flera andra viktiga uppgifter, så som att stötta immunförsvaret, bilda vitaminer så som K och B vitamin samt att skydda kroppen från elaka bakterier. För, det är nämligen så att vi har ganska många elaka bakterier i kroppen också, sådana som kan göra oss sjuka. Även dessa bakterier behövs då de skapar en balans i tarmfloran tillsammans med de goda bakterierna.

För att probiotikan ska fungera ordentligt behövs också något som kallas prebiotika, det är alltså det som bakterierna lever av. Som prebiotika brukar fibrer och stärkelse räknas in. De behövs då de är komplexa former av kolhydrater som bakterierna är till för att bryta ner. Dock finns det andra faktorer som också är viktiga för att bakterierna i magen ska må så bra som möjligt. Låga stressnivåer och bra sömn är minst lika viktigt för tarmfloran som fibrer och goda bakterier!

När vi drabbas av obalans i tarmfloran kan vi få symptom så som ont i magen, uppblåst mage och problem med avföringen. Studier visar till och med att obalans kan påverka vårat psykiska mående. Det är här probiotika och prebiotika i form av mat och tillskott kommer in. Genom att tillföra dessa snälla bakteriestammar utifrån och in i magen kan vi hjälpa tarmfloran till balans igen. Personer som lider av IBS och andra tarmflor-åkommor brukar rekommenderas tillskott av probiotika, men troligtvis kan många friska människor också dra fördel av probiotikan.

Probiotika gravid

Hur är det då med gravida och nyfödda när det gäller probiotika? Jo, först måste vi diskutera hur magen påverkas, både som gravid och nyfödd.

Problem med magen är vanligt under graviditeten, probiotika kan vara lösningen på problemet.

Som gravid är det vanligt att få problem med magen. Just varför vet man inte riktigt, men antagligen beror det på att så mycket redan är annorlunda i kroppen – och att magen då reagerar på det. Ofta rekommenderas gravida att äta mycket fibrer om de har problem med magen. Mycket fibrer är bra för de goda bakterierna, probiotikan.

Hur är det med den nyfödda då? Jo, länge trodde man att barnet föddes helt utan tarmflora, men nu tror man istället att barnet får en del av sin tarmflora redan som foster från mamman. När barnet sedan ammas och utsätts för bakterier från omvärlden så börjar barnets egna tarmflora sakta men säkert byggas upp. Eftersom man på senare år har börjat upptäcka hur mycket av kroppens välmående som styrs från tarmfloran så finns det en möjlighet att denna tarmflora som den nyfödda får även kan påverka barnets hälsa i framtiden.

Är det farligt att ta probiotika under graviditeten?

Innan vi går in djupare i att ta probiotika under graviditet måste vi reda ut huruvida det är säkert eller inte. Är man gravid så ska man vara varsam med vad man stoppar i sig. Dock finns inget som skulle tyda på att probiotika skulle vara dåligt att ta som tillskott under graviditeten.

Livsmedelsverket säger att det är okej att ta probiotika under graviditeten här. De diskuterar i samma tråd kring att biverkningar är mycket ovanliga vid tillskott, och att inga allvarliga biverkningar någonsin rapporterats hos varken barn eller vuxna. Värt att tänka på är att bakterierna som finns i tillskotten även finns i maten vi äter. Surkål och kefir är exempel på rätter som innehåller dessa bakterier, så känner du sig skeptisk mot att ta piller så kan du lika gärna få i dig probiotikan genom maten. Som alltid ska du rådfråga din barnmorska om du känner dig osäker.

Vilka fördelar finns med att ta probiotika som gravid?

Nu när vi vet att probiotika är säkert för gravida, varför ska man äta probiotika som gravid?

Den främsta fördelen är för din egen hälsa. Om du känner att du har problem med din mage innan graviditeten, så kan du ha behövt probiotika ganska länge. Problem med magen kan vara allt ifrån ont till en svullen mage samt alla möjliga svårigheter med avföringen. Dessa symptom pekar på att något inte riktigt står rätt till, och då kan probiotika hjälpa till att hitta rätt balans. Om du har väldigt stora problem med magen kan det också vara värt att uppsöka vården. En läkare kan i vissa fall se exakt vad som är problemet med magen, och då rekommendera probiotikatillskott specifikt till dig.

Det är inte bara du som kan dra fördel av probiotika. Fostret kan få minst lika bra fördelar! En svensk studie från 2007 är en av många som visar på hälsofördelar hos spädbarn vars mammor ätit probiotika. Enligt studien utvecklade spädbarnen som fått probiotika färre fall av spädbarnseksem tillsammans med en överkänslighet mot allergen. Läs mer om studien och hitta den här.

Denna svenska studie är en i raden av studier som visar på ett samband mellan probiotikatillskott och en lägre risk för eksem och allergier hos spädbarn. Som alltid med forskning måste fler studier göras för att en säker slutsats ska kunna dras, men att en koppling finns är många idag överens om.

Hur får man i sig probiotika?

Probiotika finns i mycket av det vi äter, men en del livsmedel är extra rik på just probiotika. Yoghurt och syrade grönsaker är de bästa råvarorna för att få i sig de goda bakterierna. Att få in dessa typer av livsmedel i sin diet mår kroppen allra bäst av. De livsmedlen innehåller oftast också andra saker som är bra för kroppen, så som fibrer och vitaminer. Här kommer några livsmedel som innehåller extra mycket probiotika:

Yoghurt innehåller goda bakterier, ät den gärna tillsammans med bär och granola som är rika på fiber.
  • Yoghurt
  • Surkål
  • Tempeh
  • Miso
  • Kombucha

All form av fermenterad och/ eller mjölksyrad mat är alltså rik på probiotika. Om man inte känner för att ändra sin kost så finns självklart också probiotikan i form av tillskott.

Bästa probiotika för gravida – MegaFlora

Probiotika tillskott gravid kapslar är det säkert inte farligt graviditet probiotika

Jag har valt att ta ett tillskott nu under graviditeten som heter MegaFlora for baby and me. Just detta tillskott innehåller 14 olika probiotiska stammar som är särskilt utvalda för gravida. Att tillskottet innehåller så pass många stammar och många bakterier (upp till 30 miljarder) gör att chansen att de probiotiska bakterierna trivs hos den som tar tillskottet är större. Tänk på det som att din kropp kan välja själv vilka goda bakterier som känns rätt.

Jag känner mig riktigt nöjd med tillskottet och jag hoppas verkligen att det kommer fortsätta ge fördelar för både mig och bebis!

KÖP MEGA FOOD MEGAFLORA HÄR

Jag hoppas att inlägget har kunnat ge lite fler svar på vad probiotika är och hur det påverkar graviditeten! Har du något supertips på någon god maträtt eller ett mellanmål som är rikt på probiotika får du gärna dela med dig av det i kommentarsfältet.

You may also like

Leave a Comment