fbpx

Foglossning gravid – det kan hjälpa dig mot ont i rygg & bäcken

by Sofia
Foglossning gravid ont i bäcken ont i ryggen gravid vecka

Inlägget Innehåller reklam i form av annonslänkar

Det låter ganska hemskt när du hör ordet foglossning och det kan vara ganska smärtsamt. Jag fick tidig foglossning i vecka 7 med första barnet och i vecka 10 med andra. Även om jag hade det tufft så får en del kvinnor får gå en stor del av graviditeten på kryckor. Inte alla har så stora problem, men det är vanligt att känna av det på något sätt.

Det finns dock hjälp att få och till en viss grad kan du förebygga det själv. Med en hel del erfarenheter i bagaget har jag här samlat information och tips om hur du kan leva med dessa besvär under din graviditet.

Vad är foglossning?

Foglossning gravid ont i ryggen bäckenet
Foglossningar kan sätta sig på olika delar av kroppen. Vissa får ont i ryggen, andra i bäckenet – eller både ock.

Foglossningar uppstår när kroppen gör sig redo för att föda barnet. Tidigare trodde man att lederna (”fogarna”) släppte helt, därav namnet foglossning, men alltså är det inte riktigt så. Även om det faktiskt känns så ibland. Foglossning orsakas av ett hormon som heter relaxin. Detta hormon utsöndras under mer eller mindre hela graviditeten. Det kan ge en förklaring på varför man kan känna smärtan även långt innan det är dags att föda.

Det är mycket som händer i kroppen när du blir gravid. Redan från början sätter den i gång olika processer för att göra det möjligt att bära ett stort barn i magen och sedan föda fram det. Bland annat blir alla lederna mer rörliga. De måste vara flexibla för att göra rum för barnet. Bäckenet är ett av dem, och här måste ju barnet kunna komma ut.

När bäckenet utvidgar sig eller blir mer rörligare kan det göra ont. Det är vanligaste att du börjar märka av det i mitten av graviditeten, men både tidigare och senare är helt normalt. Ett annat ord för att bäckenet rör på sig är foglossning eller bäckenuppluckring. Fram till förlossningen kan bäckenets öppning bli hela 2 cm större.

Hur känns foglossning?

Foglossning sjukskrivning kontorsjobb
Att ha ett stillasittande jobb kan vara riktigt jobbigt. Om du har ett tungt arbete kan du få graviditetspenning (tidigare havandskapspenning), något som kontorsanställda sällan får.

Hur känns foglossning? Svaret är att gravida kvinnor upplever smärta på olika sätt och i olika delar av bäckenet/ryggen/pelvis.

För min del har det inte satt sig i pelvis-trakten utan långt långt ner i ryggen. Som jag skrev tidigare trodde jag att jag hade ryggskott när det högg som en kniv i ryggen. Jag pratade då med min barnmorska och hon rådde mig att boka tid med en sjukgymnast. Jag hade så ont att jag knappt kunde gå vissa dagar.

Men varför gör det så ont? Det finns inget solklart svar på det. Den största delen av smärtan kommer från musklerna. När bäckenbenet blir ostabilt och rörligare så förändras hela hållningen vilket gör att musklerna belastas på ett ovanligt sätt. Mage-, rygg-, sätes- och höftmusklerna är de som drabbas värst.

Hur vet man om man har foglossning?

Ett av de första tecknen är att du får ont i ländryggen och korsryggen. Andra kvinnor känner av det fram på blygdbenet. Eller så känner du av allt samtidigt. Men det är mer eller mindre runt bäckenet, både bak och fram, som smärtorna brukar visa sig.

Hur du upplever foglossning är väldigt individuellt. En del säger att det hugger till i kroppen, speciellt när de går i trappor eller tar ett stort kliv. Andra känner att det är en molande värk som kanske inte är så stark, men allt för konstant för att ignorera. Smärtan kan också stråla ner på bak på låren eller i ljumskarna.

Tecken på foglossning

Smärta är alltså ett av de vanligaste symptomen på att du har foglossning. Den är inte alltid den samma, både på vilken plats den uppstår eller vilken intensitet du upplever. Molande, strålande, huggande-alla sorters smärtor är möjliga med foglossning.

Men det kan även hända att det ena benet låser sig och du får svårt att gå. Det blir svårt att lyfta saker eller vrida på kroppen. Tänk på att hela kroppen är ovanlig när du är gravid, hormonerna jobbar hårt för att du ska klara av allt.

Vanliga symptom foglossning:

  • Molande värk
  • Smärta som strålar ner bak på låren
  • Ont i blygdbenet eller korsryggen
  • Ett av benen låser sig och du kan inte gå
  • Svårt att sitta eller stå på grund av smärtorna
  • En huggande värk på fram-eller baksidan
  • Smärtor både fram och bak, eller bara på den ena sidan

Så kändes det för mig

På inrådan av läkare träffade jag en sjukgymnast. Hon gjorde noggranna undersökningar och konstaterade att det var foglossningar.

Jag pratade mycket med vänner och bekanta som också drabbats. Många upplevde andra typer av besvär än i ryggen, där jag hade mest ont. Det vanligaste jag hört är att det kan domna av nedtill så att det känns som att benet viker sig under en.

För mig var det istället fruktansvärt ont att gå och sitta längre tider. Det som funkade bra var att ligga på sidan, med en gravidkudde mellan benen.

Läs även: Ärlig recension av den populära gravidkudden BBHugme

Mitt råd är att undersöka hos en sjukgymnast, då får du också tips på hur du kan träna och vad du bör undvika. Till mig sa hon att jag ska undvika lyft från golvet, tex matvaror och andra tunga saker.

Ont i bäckenet gravid foglossningar
En mardröm för en gravid med foglossning. Mitt råd är att inte vara rädd för att be omgivningen om hjälp.

Detta var oerhört svårt i början då jag var själv och min man inte var i Sverige. Jag fick lösa det med matkassar till dörren och hjälp från vänner. Jag kunde heller inte plocka ur disken ur lägsta hyllan i diskmaskinen, eller dammsuga golven.

Hur plötsligt kan man få foglossning?

Det finns inget särskilt sätt att få foglossning på. Antingen kommer det sakta, smygande med lite mer värk för varje dag. Eller så står du där en dag och har foglossning. Den kan komma plötsligt eller gradvis, det är helt individuellt.

Alla kvinnor påverkas av hormoner, och deras kroppar förändras för att hantera den egentligen ganska stora situationen. Men det är inte alla som lider av foglossning. Bäckenet luckras upp eller blir mjukt hos alla, för annars kan inte bebisen komma ut. Däremot är det väldigt personligt om du får foglossning eller inte, samt om den blir väldigt smärtsam eller bara obehaglig.

Kan inte gå gravid

Du kanske sett fram emot att vänta barn, du skulle göra så mycket under den tiden. Och så kan du helt plötsligt inte ens gå på grund av smärtor och foglossning. Det kan vara ett bakslag, och ännu jobbigare om du har små barn hemma.

Är man inte gravid och om man inte haft så djupa diskussioner om graviditeter så är ofta foglossning något som går den ”vanliga” människan förbi.

De flesta kvinnor lyckas behandla eller förebygga foglossningen så att de i alla fall klarar av att gå. Du kanske inte kan göra så mycket som du skulle vilja, men det går att hantera situationen i alla fall. Bland annat kan du få låna eller hyra ett mjukt bäckenbälte av Landstinget. Det sitter under magen, över höfterna, och ger dig stöd så du kan gå. Sjukgymnastik och olika former av smärtlindring är andra alternativ som kan hjälpa dig förbli mer aktiv.

Kan man ha ont i ryggen i tidig graviditet?

Foglossning är vanligast i mitten av graviditeten. Men det är inte alls konstigt om du får ont i ryggen redan i början. Dels kan det komma från bäckenet, ibland kommer ju foglossningen gradvis. Men det kan också vara annat, att vara gravid är nästan som ett maratonlopp. Alla delar av kroppen måste förändra sig och förbereda på graviditeten och förlossningen.

Det är viktigt att ta upp ryggont med din barnmorska eller på en läkarkontroll. Även om den inte är så stark kan det vara ett tecken på foglossning. Och då är det bäst om du börjar med behandling så tidigt som möjligt. Känn inte att du klagar eller är jobbig. Låt dem bestämma om det är dags att börja med sjukgymnastik eller något annat, så att det inte blir värre.

Varför har jag ont i bäckenet?

Ont i bäckenet gravid bäckensmärta
Att ha ont i bäckenet, ljumskarna och/eller ryggen är vanliga tecken på foglossning.

Det är en helt normal funktion, bäckenet blir rörligare och öppnar sig inför förlossningen. Men det kan göra väldigt ont. Och även om det är helt naturligt bör du ta det på allvar. För det kan bli både värre och bättre beroende på hur du behandlar det.

När du blir gravid producerar kroppen ett hormon som heter relaxin. Det löser upp och gör alla kroppens leder lite mjukare. Vartefter bebisen växer måste den ju få plats, och då kan du inte ha allting lika hårt och styvt som vanligt.

Bäckenet är speciellt utsatt. Dels börjar det mjukna ganska tidigt, i alla fall när du är ungefär halvvägs in i din graviditet. Men det påverkas även vartefter bebisen blir större och tyngre, och trycker på de nedre delarna. De flesta kvinnor får ont i bäckenet någon gång när de väntar barn, dock med varierande styrka på smärtan.

Bäckensmärta gravid

Hur många kvinnor får problem med foglossning? Man beräknar att cirka 20% får så pass stora problem att de behöver söka hjälp. Och av dem är det ungefär 50% som får en tillfällig funktionsnedsättning, vanligtvis för att det gör ont när de rör på sig. Men så gott som hälften av alla gravida kvinnor rapporterar att de har ont av bäckenuppluckring eller foglossning på något sätt.

Foglossning rumpa

Foglossning rumpa
Att stretcha rumpan och höftböjarna är väldigt viktigt under graviditeten.

Många känner av foglossningen just över rumpan. Det kan antingen hugga till i den ena skinkan eller vara som en strålande värk som rör sig neråt. Andra beskriver värken mer som molande och ganska intensiv.

Hela underlivet är sammankopplat. Musklerna runt sätet, ryggen och blygdbenet, samarbetar alla för att det ska fungera. När bäckenet blir mjukare och mer rörligt är det helt naturligt att det påverkar musklerna runt omkring. Och tänk på att bäckenet är relativt stort, och sitter ihop med både fram-och baksidan av underlivet.

Foglossning blygdbenet

Det är vanligt att känna av foglossningen i blygdbenet och i ljumskarna. En del har bara ont där, medan de flesta också känner av det i ryggen eller över höfterna. Ibland har du bara ont på ett ställe i taget, men det kan också vara så att du måste hantera smärta både fram och bak samtidigt. Det är bland annat detta som kan göra foglossning så svår att handskas med.

Strålande smärta i benet gravid

Du ska alltid berätta för din barnmorska om eventuella smärtor du upplever. En strålande smärta i benet är ett vanligt tecken på foglossning. Men låt hen avgöra vad det är och vad du kan göra åt det. En del känner sig värre på kvällen, då de varit aktiva hela dagen. Det blir svårt att gå så mycket, och speciellt inte ta så långa kliv. Man hör ofta talas om ankgången, och det är ett sätt för gravida kvinnor med foglossning att klara av att gå. Du gungar fram så sakta, ungefär som en liten anka.

Foglossning natten

Många kvinnor känner sig lite bättre på morgonen. Men när de har varit i gång hela dagen och äntligen går och lägger sig så blir smärtorna riktigt starka. Det kan hjälpa lite om du tar det lugnt under dagen, även om du känner dig ganska väl.

Foglossning natten
Under min första graviditet använde jag bara vanliga kuddar för att ligga på sidan. Under andra graviditeten investerade jag i en BBHugme gravidkudde som är utvecklad av sjukgymnaster. Det var de bäst spenderade pengarna i mitt liv! Vi använder fortfarande kudden som amningskudde.

En del tycker det hjälper med att lägga något mellan benen när de sover. Kanske en liten kudde eller ett extra täcke. Jag kan verkligen rekommendera BBHugme gravidkudde.

Sidenpyjamas gör att du glider bättre och det blir lättare att vända på sig eller komma upp. De flesta kvinnor kan även ta Alvedon för att klara av smärtorna så de kan få sova. För en del räcker det med vetekuddar som du lägger där du har ont.

Hur känns foglossning i underlivet?

En molande eller skarp smärta över blygdbenet är vanligt. Vissa kvinnor beskriver det som att de har ett bowlingklot inne i slidan, det känns tungt och trångt. Ofta sprider det sig till insidan av låren.

Hur känns foglossning i magen?

Du kan känna av foglossningen även i magen. Den ligger ju ändå ganska nära bäckenet. Men det kan även vara något annat så det är alltid bra att fråga.

Något som ofta händer är att magmusklerna försöker kompensera för värken du känner från foglossningen. Samtidigt så kanske du börjar kämpa med balansen, du svankar gärna när magen börjar sticka ut. Allt det här kan påverka magen och göra att den får jobba på ett helt annorlunda sätt. Med smärtor som konsekvens i vissa tillfällen.

Hemsk foglossning

Det är inte alla gånger det blir så illa, men ett antal kvinnor måste sjukskriva sig för foglossning. De klarar nästan inte av att gå utan måste i princip ligga hemma. Därför är det alltid bäst att söka hjälp så fort du känner något. För det går att behandla foglossning till en viss gräns. Men om du har allt för ont kan det vara svårt.

Foglossning kan inte gå

Ibland ser du gravida kvinnor som går med kryckor. Då är det ofta foglossning som ligger bakom. Det kan göra så ont att du inte ens orkar gå korta sträckor. Speciellt inte om benen låser sig, vilket är en annan vanlig konsekvens av foglossning.

Foglossning är helt naturlig, och skadar varken dig eller barnet. Men det kan skapa hinder i vardagen när du inte klarar dig själv. Om du inte kan gå och lämna de större barnen på dagis eller skolan, till exempel. Eller om du inte orkar gå och handla mat för att du inte klarar av att gå.

Foglossning sjukskrivning

Du blir inte automatiskt sjukskriven bara för att du har foglossning. Naturligtvis kan det bero på vilket jobb du har, för ibland är det helt omöjligt att fortsätta.

Tunga lyft är inte bra för någon som är gravid, men om du har foglossning måste du undvika det helt. Likaså om det innebär att du vrider kroppen eller står och går mycket.

Har du ett väldigt fysiskt krävande jobb kan du få graviditetspenning från Försäkringskassan. Reglerna är dock ganska hårda, och din arbetsgivare ska först och främst ge dig chansen att utföra mindre fysiskt betungande arbetsuppgifter.

Sjukskrivning foglossning halvtid heltid
Det kan vara svårt att få igenom sjukskrivning på heltid om du inte är i slutet av graviditeten. Börja med 50 % till en början, det brukar lätt gå igenom hos försäkringskassan. När det sedan blir värre är det lättare att få till en ökning av sjukskrivningen.

Det kan vara svårt att få 100% sjukrivning för foglossning. Din läkare måste vara väldigt tydlig att det är en sjukdom som hindrar dig från att jobba, och inte bara vanlig graviditet. Ibland krävs det två oberoende läkarintyg för att du ska ha en chans. Läkarna följer Socialstyrelsens råd (tips: läs på inför läkarbesöket) vilka säger att du i princip måste gå på kryckor för att få sjukpenning på heltid.

Mitt råd är att börja med 50 % sjukskrivning, det brukar inte vara svårt att få igenom. Vänta inte för länge med att ansöka, utan gör det så fort du får besvär. Kör på det så länge du orkar, och be sedan din läkare att sjukskriva dig på 100 % när det blir för tufft. På så sätt har försäkringskassan en historik på dig att det gradvis blivit sämre, det brukar göra det lättare att få en heltids-sjukskrivning mot slutet.

Mot slutet krävs det inte att du går på kryckor, men att du har stora besvär att röra dig. Eftersom det är slutet av graviditeten tar man hänsyn till hela din situation. Söker du heltids-sjukpenning mot foglossning tidigt i graviditeten krävs dock att du går på kryckor.

Kan man bli av med foglossning?

Som tur är försvinner foglossningen av sig själv efter förlossningen. Men även innan dess kan du må mycket bättre genom att vidta vissa åtgärder, ta mediciner eller gå till en sjukgymnast. I vissa fall fortsätter problemet en god stund efter förlossningen, men det är ovanligt.

Lindra och förebygga foglossning

Att bli av med denna smärta är svårt, men det finns saker man kan göra för att förebygga och lindra den.

Foglossning tips vad kan man göra

Om man tränar upp musklerna ordentligt innan graviditeten så blir inte påfrestningen så stor och det kan göra mindre ont. Detta är dock inget som hjälpt mig, och det är viktigt att påpeka att foglossningar även drabbar vältränade.

Jag tror att foglossningar kan drabba överrörliga personer mer, detta är min egen spekulation. Jag har själv alltid varit väldigt böjlig i ryggen och det är där jag fått besvär.

Tips foglossning

  • Undvik de rörelser som gör ont
  • Variera din arbetsställning ofta
  • Sitt inte långa stunder och avlasta med en kudde i svanken vid sittande.
  • Undvika att sitta i mjuka, djupa fåtöljer och/eller soffor.
  • Res dig och sätt dig med benen ihopsamlade och stöd dig gärna på armstöden.
  • Belasta båda fötterna när du står upp, med tyngdpunkten mitt under hålfoten.
  • Stå inte på ett ben.
  • Sitt ner när du tar på dig strumpor, skor och byxor.
  • Gå med korta steg i ett lugnt tempo.
  • Undvik vaggande gång.
  • Gå inte i trappor. Ta hiss eller rulltrappa istället.
  • Använd skor som sitter stadigt på fötterna och som har en mjuk, sviktande sula.
  • Lyft och bär inte tungt. Ha en jämn belastning om du måste bära något, dela upp maten i två matkassar.
  • Ha en jämn belastning på rygg och bäcken. Bär hellre i ryggsäck än i axelremsväska.
  • Anpassa träningen efter din förmåga. Träna bäckenbotten varje dag.
  • Vila liggande med en kudde mellan knän, underben och fot (inte endast mellan knäna).
  • Lägg tyngden på underarmarna när du vill vända sida. Vänd runt över magen.

Tre saker som hjälpte mig var viss form av anpassad träning, enkla övningar som jag gjorde hemma samt stödbälte och värktabletter.

Träning foglossning

Foglossning träning övningar
Jag fick ett program med övningar av min sjukgymnast. Bäckenlyft är en av övningarna som kan stärka upp musklerna runt foglossningarna.

Träning kanske är det sista du tänker på när du har foglossning. Men det är en av de saker som har visat sig vara riktigt effektiv. Har man redan drabbats av smärtan så kan det ta emot att börja träna då till och med enkla saker i vardagen så som att gå i trappor eller ta stora kliv gör väldigt ont.

Det man får tänka på då är att välja en träningsform som är skonsam. Vattengympa, simning eller särskilda träningspass för gravida är den träningsform som rekommenderas.

Att träna väldigt hårt kommer inte bara göra ont utan det kan också göra läkningsprocessen långsammare när lederna efter förlossningen ska gå tillbaka till sitt mindre rörliga stadie.

Jag har själv inte kunnat träna under mina graviditeter, vilket har varit oerhört frustrerande. Men, om kroppen säger ifrån så råder jag dig att lyssna. Det jag kunnat göra är att följa några enkla övningar från sjukgymnasten.

Det jag gjorde var att kontakta en sjukgymnast som var specialiserad på foglossning, eller som i alla fall har lite kunskap om detta. Då får du med dig övningar hem som du kan göra själv.

träning foglossning övningar stretching gravid

Bland annat är det viktigt att stärka musklerna i både mage och rygg, för de kan avlasta bäckenet. De här musklerna är viktiga för hela graviditeten faktiskt, så du gör dig själv en tjänst genom att sätta igång så fort som möjligt.

Foglossningsbälte, bäckenbälte, stödbälte gravid

Stödbälte-gravid-bäckenbälte
Här är jag bara i vecka 10 men jag har redan ordentligt ont. Det var en plåga att sitta 8 timmar i en kontorsstol, som tur var hade jag även ett ståbord. Ganska tidigt i graviditeten blev jag sjukskriven på 50%.

Ett foglossningsbälte brukar rekommenderas till gravida kvinnor och jag började med det på inrådan av sjukgymnasten. De är ett bälte som fästs runt höfterna med knappar eller kardborreband för att hjälpa dessa besvär.

Bältet håller om och stödjer musklerna som kan överansträngas och minskar därför smärtan då musklerna blir avlastade. Jag använde foglossningbälte varje dag sedan i vecka 10 ungefär. Det gjorde inga underverk men det kändes lite bättre, speciellt under lite längre promenader.

Tänk på att du kan behöva lossa lite på bältet när du sitter ner, annars kommer ditt barn säkert att sparka i protest när det blir trångt.

HÄR KAN DU KÖPA OLIKA STÖDBÄLTEN

Värktabletter gravid – ont i fogarna

Foglossning alvedon värktabletter
Värktabletter kan hjälpa om du har svårt att röra dig. Rörelse är bra för både dig och barnet, så det kan vara värt att ta alvedon för den sakens skull.

Alvedon (absolut inte ibuprofen när du är gravid), kan hjälpa mot ont i ländrygg och höfter vid foglossning. Min läkare rekommenderade två alvedon på morgonen och sedan vid behov. Hon skrev ut en större burk med alvedon på recept så att det inte skulle bli så dyrt.

Kan man ha kvar foglossning efter förlossning?

I de flesta fall försvinner foglossningen efter förlossningen. Hela poängen med alla de där hormonerna var ju att få ut barnet på ett säkert sätt. När det är över börjar kroppen sakta men säkert att gå tillbaka till det normala.

Foglossning hur länge efter förlossning?

För de allra flesta tar det ett par, tre månader innan foglossningen försvinner. Det är mycket som ska falla på plats i underlivet och hela kroppen. Ibland kan du ha problem med vissa rörelser i flera år efter en förlossning. Men ta alla krämpor på allvar och ta upp det med din läkare. Det kan handla om andra orsaker till att du fortfarande har ont i ryggen eller på andra sätt upplever att foglossningen inte är över.

Generella tips vid besvär

Andra saker som kan lindra smärtan är att ta det försiktigt i det vardagliga livet.

Eftersom bäckenbenet är mindre stabilt så får man tänka på det och stötta benet så gott det går. När du går, försök att gå försiktigt och utan att låta benen ”fara omkring”, gå samlat med benen tätt ihop och låt aldrig det ena benet vara långt före det andra. Ta alltså små steg, stressa inte.

Undvik trappor.

Lyssna på din kropp och gör inget som gör ont, det är din kropps sätt att säga ifrån. Går det inte kan sjukskrivning vara den enda utvägen, kontakta din läkare eller försäkringskassan för mer information.

You may also like

Leave a Comment