fbpx

Kramp i vaden gravid: bästa lösningen för sendrag vid graviditet!

by Sofia

Inlägget Innehåller reklam i form av annonslänkar

Det känns hemskt, men är ändå inte farligt. Ibland drar muskeln i vaden ihop sig och blir hård som en sten. Kramp i vaden är ganska vanligt när du väntar barn. Även om det är otrevligt och kan göra ont ibland så är det inte något du behöver oroa dig för.

Kramp i vaden kan bero på en förändrad saltbalans i kroppen när du är gravid. Andra menar att det kan ha att göra med den naturliga viktökningen. Exakt vad krampen beror på och hus man kan minska besvären tänkte vi gå igenom i dagens inlägg.

Informationen i det här inlägget ska inte betraktas som sjukvårdsupplysning. Vid oro eller funderingar ska du alltid kontakta barnmorska, vårdcentral eller apotekspersonal.

Kramp i vader och ben under graviditeten

Det är inte bara när du väntar barn som du kan få kramp i olika muskler. Dock kan kvinnor som aldrig upplevt det förut kan få kramp ganska ofta under graviditeten. En del tycker det är värst i början, medan andra får mer problem nära förlossningen. Andra känner av det hela graviditeten, speciellt på natten. Så om du får kramp i vaderna när du är gravid så ska du veta att det är väldigt vanligt.

Läs även: Svullna fötter gravid: 14 åtgärder för att minska svullnaden

Vad är sendrag?

Sendrag är en akut kramp i en enskild muskel eller en grupp av muskler. Egentligen har det inte så mycket att göra med senor. Det ser ut som en sena när muskeln spänns, därav namnet. Man vet faktiskt inte så mycket om sendrag i allmänhet, orsakerna är inte helt kända. Eller rättare sagt, det finns flera teorier eller anledningar till att du får sendrag, men man vet ofta inte vilken som passar in.

Hur känns kramp i benet och vaden?

Det gör ofta rätt ont med kramp i benen eller vaderna. Muskeln drar ihop sig till en hård boll och du får smärtor. Man kan se hur muskeln är tajt och krampig. Vanligtvis går det över av sig själv inom några minuter, men du kan göra en del saker för att lindra situationen.

Varför får man kramp i vaden när man är gravid?

Det där med kramp i vaderna är alltså ganska diffust, man är inte helt säker på orsaken. Men när du är gravid händer det mycket i kroppen och man har kommit fram till en del saker som kan förorsaka kramper.

kramp i vaden gravid vad göra

Här är några anledningar till kramp i vaden under graviditet:

  • Förändringar i blodcirkulationen
  • Graviditetshormoner
  • Vätskeuppbyggnad
  • Förändringar i saltbalansen
  • Kalkbrist
  • Magnesiumbrist
  • Sömnförändringar

Förändringar i blodcirkulationen

När du blir gravid förändras hela kroppen. En av de funktioner som verkligen påverkas är blodcirkulationen. Du får ökad blodvolym, mer blod pumpas ut från hjärtat samtidigt som motståndet i blodkärlen minskas. Allt för att du och barnet ska klara av er månader lång resa tillsammans. Allt det här leder till en ökad belastning på blodkärlen i benen, vilket kan ge dig kramper.

Läs även: Lågt blodtryck gravid – Risker, behandling & mina erfarenheter!

Påverkan av graviditetshormoner

Ibland känns det som att allting skylls på graviditetshormonerna. Men faktum är att de är oerhört aktiva och ligger bakom bra mycket av det du upplever under graviditeten. De kan vara orsaken till att du får kramp i benen. Hormonerna styr mer i kroppen än bara barnets tillväxt, så som exempelvis vätskebalans och ämnesomsättning.

Uppbyggnad av vätska

Mängden vätska i blodströmmen ökas under graviditeten. Samtidigt så är det många kvinnor som är trötta och gärna vilar mycket. Ofta är det nödvändigt, men kan också göra så att lymfsystemet inte klarar av att forsla undan all vätska som vanligt. Då kan du både bli svullen och få kramp i benen.

Förändringar i saltbalansen

Musklernas funktion är till stor del beroende av saltbalansen i kroppen. Man vet att ändringar i den (framförallt brist på salt men även ett överskott) kan leda till kramper. Saltbalansen hör till stor del ihop med vätskebalansen i kroppen. Båda dessa funktioner påverkas av en graviditet.

Brist på kalk

Även om fostret är litet så behöver det en hel del näring. Kalcium är ett viktigt ämne som lägger grunden för dess skelett och tänder. Som med många andra ämnen går det mesta till fostret, och det är lätt för mamman att få kalkbrist om hon inte är uppmärksam. Kalkbrist är en de saker som kan ge dig kramper i vaderna.

Brist på magnesium

En mineral som är nära kopplad till kalcium, och där balansen mellan de två är viktig. Magnesium hjälper muskeln att slappna av. Så om du inte har tillräckligt av det ämnet så kan du lätt få kramper, eller kontraktioner. Muskeln klarar inte riktigt av att släppa taget och vila.

Hur sömn påverkar musklerna

Varje dag använder du dina muskler mer eller mindre, och de blir lite slitna. När du sover så byggs musklerna upp och blir starkare, speciellt om du tränar. Så om du inte får med dig tillräckligt med sömn, eller om den inte är god, så kommer det att märkas på dina muskler. De blir trötta, blir svagare och kan krampa sig om du har otur.

Läs även: Hur sover man bäst som gravid? Tips & Råd

Skillnad mellan kramp i vaden och restless legs syndrom

Restless leg syndrom (RLS) kallas ibland också för Willis-Ekboms sjukdom (WED). Det är en neurologisk sjukdom där benen domnar bort, och det pirrar eller sticker i dem. Vanligtvis så känner du av det när du ligger ner eller sitter stilla en längre stund. Sjukdomen kan vara ärftlig och brukar då visa sig redan i 30-års åldern. Eller så beror det på järnbrist, diabetes, njursvikt eller reumatism. Då brukar symptomen komma senare, när orsakerna är mer utbredda.

Namnet restless leg syndrom används inte lika mycket nu för tiden, men är en ganska bra beskrivning. Du har svårt att hålla benen stilla, speciellt när du lägger dig ner för att sova. Det är så pass störande att du har svårt att somna in.

Kramper däremot är tillfälliga, en muskel som drar ihop sig och blir hård. Det kan göra ont, vilket inte är lika vanligt med RLS. När du har restless leg syndrom är det en krypande känsla som gör det svårt att ligga still. Orsakerna är olika, och så är behandlingen.

När är det vanligast med sendrag gravid?

Du kan ha kramper och sendrag så gott som hela graviditeten. En del beror på orsaken som ligger bakom. Mot slutet av graviditeten är musklerna verkligen ansträngda till sitt yttersta. Det är också då som de flesta upplever sendrag, speciellt på nätterna. Bland annat påverkas blodcirkulationen av all den ökade vikten.

Du kan även uppleva kramper tidigare, en del har fler problem i början av graviditeten. Om det har att göra med brister på olika ämnen, hormoner och liknande orsaker kan det drabba dig när som helst. Det är en av anledningarna till att du bör kontrollera sådana saker med ett blodprov.

Varför är kramp i vaden vanligare nattetid?

Musklerna blir mer känsliga när du ligger ner för att sova. Cirkulationen till benen minskar, din kroppstemperatur sjunker och likaså ämnesomsättningen. Har du då en benägenhet till kramper, som mineralbrist eller graviditetshormoner kan ge dig, är det troligt att du drabbas just då.

Nattetid är den stund då musklerna bör slappna av och förnya sig. De behöver inte jobba, så att säga, och kan därför koncentrera sig på sig själva. Om du har magnesiumbrist, till exempel, så klarar de inte av att slappna av. Det går emot deras naturliga funktion på natten vilket gör dig mer benägen att få kramper.

När går det över?

Kramperna brukar inte hålla på mycket längre än några minuter. Problemet är ofta att de hindrar dig från att somna. Du blir medveten om benen och det blir ännu svårare att slappna av. Värken väcker dig och du kan inte somna om så snabbt.

Vad ska man göra om man får kramp i vaden?

Förutom att försöka hitta orsaken, om det finns en sådan, och göra någonting åt problemet så kan du även göra annat som lindrar symptomen.

stödstrumpor för gravida kramp blodcirkulation

Stödstrumpor

Poängen med stödstrumpor är att förbättra blodcirkulationen i benen. Det är alltid ett problem när du är gravid, och en vanlig orsak till kramp i vaden. Du kan ha på dig strumpan hela dagen, men ska inte sova med den. Det finns olika modeller som är anpassade till olika stadier i graviditeten. Ett tips är att ta dem på sig det första du gör när du stiger upp, innan benen hunnit svullna till.

Stretching

Det kan fungera med lite lätt stretching av vaderna innan du går och lägger dig. Förläng musklerna och hjälp blodet att flöda fritt genom cellerna. Det här kan du också göra när krampen redan har börjat, för att frigöra de muskler som dragit ihop sig.  

Massage

Du kan be din partner eller en vän massera benen om du inte når ner på grund av magen. Även massage är ett sätt att öka blodcirkulationen och få musklerna att bli mer avslappad. Gör det innan du går och lägger dig, eller när du börjar känna av en kramp.

Positioner som kan hjälpa

Du kan prova att höja fotändan, det är lätt genom att lägga en kudde under lakanet eller madrassen. Om krampen börjar kan du också trycka hälen mot gaveln på sängen, det är en form av stretching. Det kan även fungera om du ställer dig upp en stund.

Värme och kyla

Både värme och kyla kan fungera mot sendrag. Ta en varm dusch eller bad, låt musklerna bli genomvarma. Använd vetekuddar eller en varmvattenflaska på benen. Många har funnit att det här fungerar bra mot kramper, medan kyla lindrar om du har krypningar eller det pirrar i benen. Du kan blöta en handduk i kallt vatten och linda runt vaderna.

Drick vatten regelbundet

Vätskebrist är något som kan ge alla kramper, inte bara gravida kvinnor. Försök hålla ditt vätskeintag på en bra nivå hela dagen. Om du upplever kramper på kvällen så drick gärna lite extra innan du går och lägger dig. Det är inte så roligt när man måste kissa, men det kan du ändå inte undvika.

Läs även: Ständigt törstig gravid? Vad du behöver veta om uttorkning och vätskebrist under graviditeten!

Tåhävningar

Det här är något du kan göra hela dagen, satsa på att upprepa det en 20–40 gånger. Muskeln blir starkare och fungerar bättre. Det ligger nära till hands att vila eller sätta sig ner när du får ont. Tåhävningar gör muskeln mer aktiv och minskar problemen med kramper.

Vad har man brist på om man får kramp?

Om du har kramp i ben eller vader så bör du så fort som möjligt kontrollera om du har brist på en eller flera saker. För om så är fallet är det enklare att göra något åt problemet. Plus att det finns flera andra orsaker till att du inte vill ha brist på någonting.

Kalk

Kalkbrist är ganska vanligt när du väntar barn. På något sätt suger sig det där lilla pyret åt sig mycket näring, vilket ju är bra. Om man har konstaterad kalkbrist kan man få kalktabletter utskrivna på recept för att se om kramperna upphör eller sker mer sällan. Fråga gärna barnmorskan om råd, och kontrollera eventuellt dina värden.

Magnesium

Normalt får du i dig det mesta magnesiumet från kosten. När du är gravid och mår illa så är det extra lätt hänt att du får en brist. Eller så är det helt enkelt så att det går åt mer magnesium när du samtidigt ska hjälpa barnet att växa till sig. Det gäller att hitta en lagom balans mellan kalcium och magnesium, för de kompletterar varandra.

Potassium/kalium

På svenska kallas mineralet vanligtvis för kalium, medan man fortfarande använder potassium på engelska. Samma sak, något som är viktigt för dina celler. Speciellt de som finns i musklerna. En kaliumbrist kan leda till kramper, så kontrollera gärna dina kaliumhalter om du lider av det. Du finner också kalium eller potassium i nötter, gröna grönsaker samt kött och kyckling.

Läs även: Gravid vitaminer och tillskott – Stor guide!

B-vitamin

B-vitaminer av olika slag är viktiga för muskelfibrernas energiomsättning. Så om du har brist på B-vitaminkomplexet kan det ge dig muskelkramper. Olika former av B-vitamin är redan standard som tillskott för gravida, eftersom de är viktiga för så många andra funktioner.

Vätska

Kramper kan uppstå om du har vätskebrist i kroppen. En del märker skillnad direkt när de dricker tillräckligt med vatten under dagen, och gärna en hel del på kvällen då det är vanligt med kramper. Pröva på att dricka lite saltare vatten, typ mineralvatten eller vätskeersättning. Brist på salt eller vatten kan irritera musklerna, som då är mer benägna att dra ihop sig.

vätska vatten vätskebalans gravid kramp

Förebyggande åtgärder mot kramp i vaden

Att vänta barn är ingen sjukdom, det har du säkert fått höra många gånger. Det kan ändå vara ganska jobbigt att vara gravid. Därför lönar det sig att göra allt för att du ska må bättre och eventuellt slippa en del besvär. Kramper i benen är en sådan sak som du ofta kan förebygga.

Regelbunden motion

Lätt motion har visat sig fungera bra mot kramper i vaden. Du stärker muskeln samt ökar blodcirkulationen. Se till att ersätta den vätska du svettar bort, och överansträng inte dina muskler. Det är också viktigt att du har bra skor på dig när du tränar, som stöder foten och benen. Välj en sko som passar den aktivitet du håller på med.

Rätt kosthållning

Din kost spelar in på hur musklerna mår rent allmänt. Eftersom kramper ibland kan bero på mineralbrister så kan du förebygga genom att äta rätt kost. Fullkorn, fisk, bananer, nötter är förslag på livsmedel som är bra mot kramp i vaden. Variera kosten och se till att få med dig något varje dag från olika näringsgrupper. Koffein kan ha en negativ inverkan på muskulaturen. Många gravida kvinnor avhåller sig redan från koffein, annars kan det vara något du bör pröva.

Stretching

Det rekommenderas att du stretchar både före och efter ett träningspass. Likaså om du känner att en kramp är på väg, för ibland sker det långsamt. Många har märkt att lite stretching innan de går och lägger sig hindrar kramperna från att uppstå. Du förlänger muskeln vilket ju är motsatsen till en kramp.

Läs även: Packa förlossningsväska: Vad du behöver & inte behöver i din BB väska!

Kan kramp vara ett tecken på något allvarligare?

Det troligaste är att du får kramp på grund av något som har att göra med din graviditet, så pass vanligt är det. Det finns naturligtvis andra orsaker som kan vara allvarliga. Se till att utesluta dem och ignorera inte tecknen. Bland annat kan för lågt blodsocker hos diabetiker leda till kramp samt att huvudskada, epilepsi eller hög feber leda till kramper.

När ska man söka medicinsk hjälp?

Om dina kramper är väldigt svåra kan det vara läge att ringa 1177, eller gå till vårdcentralen. Likaså om du misstänker att något inte står rätt till. Du känner din kropp, så lita på magkänslan. Ibland svullnar benen upp, vilket också är vanligt när du väntar barn. Om det bara är det ena benet kan det vara fråga om en trombos, så kontakta vården. Eller om svullnaderna och kramperna håller i sig under en längre tid.

You may also like

Leave a Comment